duminică, 24 martie 2013

"Vulvonerabilitate" sau despre cum a inteles Liviu Alexa sa descrie iubirea


"Visam sa-ntelegi ca nu intr-o doara
Saruturi sarate pe pleoape ti-am pus.
Catusa-ma-nsuflet ca prima oara
cu parul tau reavan de soare apus.
ai inteles. te-nconjur cu a mea sete.
te-am otravit. te-nsatul cu a mea foame
n-as fi crezut pielea ta sa ma-nbete.
n-as fi gandit sanii tai sa-mi doboare
ura uscata in pagini de carte.
gandul dorind sa-si inghita trist plansul,
palma deschisa-n iubire departe
atat de aproape.
cu tine mi-e visul." - "Cu tine mi-e visul" de Liviu Alexa din vol. de poezii "Vulvonerabilitate".

              Am parcurs volumul de poezii al lui Liviu Alexa nu cu rasuflarea taiata, nu cu dorinta de a vedea evolutia trairilor exprimate poetic in versuri clarificatoare, nici macar pentru ca as fi fost atat de fascinata incat sa nu mai las cartea din mana (ma rog, in acest caz, laptop-ul , avand in vedere ca volumul de poezii Vulvonerabilitate inca nu a fost publicat, dar este disponibil on-line pentru o dezbatere publica privind continutul acestuia, forma si imaginea estetica a viitoarei publicatii) . Volumul poate fi consultat aici : Vulvonerabilitate de Liviu Alexa
             Nu, nu a fost nimic din toate acestea, a fost insa ceva mai profund ... a fost durerea, strigatul tristetii coplesitoare care razbate din fiecare vers, acea apasare sufleteasca pe care o resimti cu fiecare slova, cu fiecare cuvant trivial scris ostentativ intr-o poezie de "iubire". 
               Daca il citesti pe Liviu Alexa, iubirea ajunge sa iti lase un gust amar, totul este exprimat carnal, atatator, dureros, reverbereaza de regrete, de amintiri. Stilul lui este sumbru, cenusiu, anost (asa cum de altfel recunoaste in poezia "singuri, dar impreuna - ars poetica" : "din poeziile mele razbate un iz de cenusiu / n-am scrisul luminos...")
                Se zice ca autorului i-au trebuit 10 ani sa intocmeasca acest volum de poezii ... acest lucru se vede ... poeziile evolueaza de la "fluturele galben" pe care inca il mai asteapta la inceput de volum, la femeia misterioasa care canta dimineata cu ceasca de cafea in mana "yo no soy perfecta" si pe care o "duminiceste" lasciv, erotic, simbolic si pana la amintirea , dorul, dorinta de a o pastra in memorie in "Reesalonare".
                  Chiar daca uneori creatia este lovita de vulgaritate (vezi "E una din acele zile"), totusi reuseste sa transmita adevarul sentimentelor dureroase, crancene, ranitoare. Ma gandesc ca poate altfel exprimat, impactul nu ar fi fost acelasi, imaginea nu s-ar fi conturat la fel de socanta, dar si de reala totodata.
                 La unele poezii, marturisesc ca nu am inteles mesajul, nu am inteles invalmaseala de cuvinte, toate trecute acolo, probabil intr-o incercare de a transmite confuzia sufleteasca si mintala a autorului la un anumit moment ("Vino sa-mi vezi burta").
                  As fi vrut totusi ca, la un moment dat sa fi fost si o raza de soare in tot intunericul asta poetic. Am simtit acut nevoia unui refugiu emotional. Sincer, dupa ce am citit poeziiile lui Liviu Alexa a trebuit sa citesc ceva usor, vesel, si asa m-am apucat de citit bancuri. A fost precum o injectie cu endorfine, m-a repus pe linia de plutire. Ce sa zic ... sunt un spirit mai luminos :)
               Pe de alta parte, maniera in care este ilustrat volumul este destul de inspirata, zic eu, imaginile putand fi asociate de cititor cu mesajul poeziei careia ii corespund. Pentru coperta insa, as opta pentru cea de a doua. Imaginea aceea stilizata a regretelor, durerii, culorile sumbre si  chipul chinuit al iubirii intrupate se pliaza mult mai bine pe continutul cartii ca atare.
                    Per total, cei de la Blogalinitiative .ro cred eu ca au facut alegerea corecta in a-l promova, in anticipo, pe Liviu Alexa, iar dezbaterea aceasta privind creatiile sale ii este benefica autorului, in principal pentru a vedea, din nou "in anticipo", cam ce impact la public va avea volumul de poezii pe care doreste sa il publice.            
               

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Your comment awaits for aproval. Stay tuned :)